Amsterdamse Studenten Alpen Club » Wijzigingen opleidingssysteem

Wijzigingen cursussysteem 2017

Per 1 mei 2017 heeft de NKBV een nieuw systeem ingevoerd voor het behalen van klimvaardigheidsbewijzen voor buiten klimmen. Wij volgen de NKBV hierin en passen ons cursus systeem ook aan.

De gedachte hierachter is dat we denken dat deze statussen beter aansluiten bij de wensen van de meeste ASAC-ers. Een deel van de ASAC-ers zijn echt sportklimgericht, die willen vooral in de hal en buiten klimmen om één lengte te klimmen. Voor hen is het halen van de oude OV status best een barrière. Ook nieuwe leden die al jaren zelfstandig buiten klimmen mogen opeens niet meer zelfstandig mee omdat ze niet kunnen multipitchen. Met de nieuwe status OV singlepitch (OVS) kunnen we iemand al snel opleiden tot zelfstandig klimmer.

Ook is de huidige OV status vaak niet toereikend voor degenen die meer avontuur willen. Zij willen niet alleen in België enkele touwlengtes klimmen, maar juist de wat langere routes in, in bijvoorbeeld de Calanques of de Alpen (geen alpien terrein). Met de oude OV cursus leer je echter niet wat ze kunnen doen als het mis gaat, dit komt pas in de AK cursus aan bod. De nieuwe opleiding tot OV multipitch (OVM) leidt zeker niet op tot alpinist, maar biedt wel de mogelijkheid om ook langere routes te klimmen die goed behaakt zijn en eenvoudig af te dalen.

Tot slot komt er nog een Trad cursus, waarbij je leert klimmen in niet of slecht behaakt terrein. Aan de exacte invulling van deze cursus wordt nog gewerkt.

Dit heeft grote gevolgen voor de cursussen, examens en klimstatussen. Het gaat hierbij om de OV en AK/Trad cursus, de indoor cursussen blijven gelijk. Hieronder een overzicht van de nieuwe OV opleidingen.

Overgang naar het nieuwe systeem: wat betekent dit voor mij?

We zitten nu echter nog met een hoop mensen die nog niet helemaal aansluiten op dit systeem, hoe werkt het voor deze mensen? Hieronder de gevolgen voor de leden van de ASAC, kijk bij jouw status welke gevolgen dit voor jou heeft?

Huidige status IT

Er verandert op dit moment niets. Je kan gewoon mee op weekenden die de ASAC organiseert onder begeleiding van een instructeur. Als je graag jezelf verder wilt ontwikkelen tot zelfstandig klimmer, dan kun je de IV cursus gaan volgen.

Huidige status IV

Je kan gewoon mee op weekenden die de ASAC organiseert onder begeleiding van een instructeur. Als je zelfstandig buiten wil gaan klimmen, dan kun je het klimvaardigheidsbewijs OVS halen. Kijk onder het tabblad van de OVS cursus wat je hiervoor moet doen.

Huidige status OV:

Je behoudt dezelfde status/bevoegdheden wat je nu hebt. Dus multipitch klimmen tot 3 touwlengten (oftewel, de gebieden in België). Wil je eigenlijk meer lengten klimmen en je beter zelfstandig kunnen redden in rots, volg dan de OVM cursus. Je zult niet de gehele cursus hoeven volgen, maar gedeeltelijk worden vrijgesteld
Liggen je ambities niet bij lange routes, maar wil je wel naar Ettringen of Ith? Dan kun je meedoen met de AK cursus. Hierin leer je klimmen met mobiele zekeringen.

Huidige status WOV:

• wil je alleen tot maximaal één touwlengte klimmen? Was je WOV zonder handtekening? Dan kun je het singlepitch examen afleggen op een regulier weekend. Was je WOV met één handtekening, dan krijg je automatisch de OVS status
  • wil je lange multipitches gaan klimmen en meer leren over het jezelf redden in rots? Zorg dan eerst dat je de OVS status krijgt, daarna kun je meedoen met de OVM cursus
  • wil je eigenlijk de oude OV status halen dan kon je dit doen tot de zomer 2018, daarna gaan we definitief over naar het nieuwe systeem

Huidige status WAK:

• tot de zomer 2018 kon je handtekeningen halen volgens het oude AK systeem
  • Je kan ervoor kiezen om alleen het examen OVM of het examen Trad af te leggen

Huidige status AK

Hiermee beheers je al de vaardigheden uit de OV multipitch cursus & de trad cursus, je kan wel nog doorstromen in de instructeursopleiding