Amsterdamse Studenten Alpen Club » Opleidingen

Je ASAC klimcarrière

Wat kan je allemaal bij de ASAC leren? Nou, een heleboel! Je kan heel erg veel leren op het gebied van klimmen! Naast de technische trainingen die worden aangeboden om je klimniveau op te schroeven, vindt de ASAC het ook erg belangrijk dat je je als klimmer ontwikkelt en zelfstandig en veilig leert klimmen. Nadat je de Adventure Klimstatus hebt gehaald, de hoogst haalbare klimcursus binnen de vereniging, kun je je verder blijven ontwikkelen door instructeur en later opleider te worden. Instructeurs leiden klimmende ASAC’ers op, zij geven cursussen en begeleiden niet-zelfstandige klimmers op ASAC-weekenden. Opleiders leiden vervolgens de instructeurs weer op, zodat de vereniging voldoende instructeurs heeft om alle leden van hun gewenste cursussen te voorzien!

Bij de ASAC is de opleidingscommissie verantwoordelijk voor alle klimopleidingen en de opleiding tot instructeur en opleider. Zij gaan over alle cursussen en bij hun kun je met al je vragen over cursussen en opleiding tot instructeur terecht.

Van toproper tot zelfstandig klimmer

Indoor Toprope (IT, beginnerscursus)

Tijdens deze cursus leer je zelfstandig (na)klimmen in een klimhal. Ook wordt je gestimuleerd om op asac-weekenden mee te gaan en onder begeleiding kennis te maken met het rotsklimmen.

Indoor voorklimcursus (IV)

In deze cursus leer je veilig voor te klimmen in een hal. Je leert voorklimmers te zekeren, setjes te clippen, voorklimvallen te houden en te maken en voetfouten te vermijden. Ook wordt er aandacht besteed aan de mentale factoren van het voorklimmen.

Outdoor Voorklimmen Singlepitch (OVS)

Zodra je indoor voorklimmer bent, kun je beginnen met je OVS opleiding. Hierin leer je veilig enkele touwlengten te klimmen in de rots. Anders dan bij andere opleidingen van de ASAC zijn er geen vaste cursus en examenmomenten. Eigenlijk kan elk regulier weekend worden gebruikt om te oefenen of examen te doen. Wanneer je alle technieken beheert en je, je comfortabel voelt bij het klimmen in de rots, dan kun je aangeven dat je examen wilt doen.

Outdoor Voorklimcursus Multipitch (OVM)

In deze cursus leer je Je leert hoe je veilig zelfstandig buiten meerdere lengtes kunt klimmen.  Na de cursus ben je WOVM-er. Je klimt dan tijdens weekenden nog onder begeleiding van een instructeur. Als de instructeur er vertrouwen in heeft dat je alles goed onder de knie hebt, krijg je een handtekening. Na twee handtekeningen ben je outdoor voorklimmer multipitch en kun je zelfstandig in de rots meerdere lengtes klimmen. Na deze cursus kun je wellicht instructeur worden als je dat wilt.

Trad klimmen

In deze cursus leer je veilig klimmen in slecht behaakte of onbehaakte gebieden. Je leert omgaan met nuts en friends (klimmateriaal wat je in de rots kunt verklemmen om ook zonder haken in de rotsen te kunnen klimmen). Als je op twee weekenden hebt aangetoond bij een instructeur dat je alles goed begrijpt en kan toepassen, kan je twee een handtekeningen halen en zo een Trad Klimmer worden.

Instructeurs

Instructeurs leiden klimmers op. Bij de ASAC zijn verschillende soorten instructeurs te onderscheiden.

Sportklimbegeleider (SKB)

Na het behalen van je Outdoor Voorklimmen Multipitch status kan je je opgeven om sportklimbegeleider te worden. Sportklimbegeleiders bij de ASAC begeleiden niet-zelfstandige klimmers op weekendenen assisteren bij de cursussen die worden aangeboden.

Sportkliminstructeur (SKI)

Als je een tijdje SKB bent kun je doorgaan voor de opleiding tot SKI. Als SKI ben je eindverantwoordelijk voor cursussen en weekenden in de rotsen.

Opleiders

Opleiders zorgen voor het opleiden van nieuwe instructeurs.

PraktijkBegeleider (PB)

Een praktijkbegeleider begeleidt instructeurs i.o. (in opleiding) terwijl zij cursus geven of een weekend begeleiden. De praktijkbegeleider houdt daarbij alles goed in de gaten zodat de veiligheid altijd gewaarborgd blijft. Na afloop van een cursus geeft de praktijkbegeleider de instructeurs i.o. feedback. Ook krijgt elke instructeur i.o. een vaste praktijkbegeleider die hem of haar begeleid tijdens het opleidingstraject.

LeerCoach (LC)

Een leercoach is de eindverantwoordelijke voor het opleidingstraject. In overleg met de kandidaat en PB-er wordt een opleidingsplan opgesteld.

Beoordelaar (BE)

Een beoordelaar is bevoegd om voor de NKBV alle instructeurs- en opleidersexamens af te nemen waar hij zelf een licentie voor heeft.